Rabu, 26 Juni 2013

Aja Mentalaan

Waosan: Para Rasul 12: 18 – 25. 
Pamuji:
 KPK 104
Nats : “… Hérodès dhawuh nggolèki, nanging Rasul Pétrus ora ketemu, sing padha jaga nuli dipriksa lan dipatèni.” (Ay. 19a)
Tembung ‘Eling lan waspada’,  tamtunipun tansah kaengetaken dhateng kita sadaya wonten ing gesang punika. Awit rupinipun ing jaman samangke kathah sanget tiyang ingkang nglirwakaken pepaken utawi angger-anger saha jatining gesang punika. Gesangipun lumampah tanpa tujuan ingkang prayogi kejawi namung badhe  ‘memuaskan’ dhirinipun piyambak kemawon. Tiyang ingkang namung pados kepuasanpribadi badhe menghalalkan segala cara, mboten saged ngendhaleni dhiri. Pramila lajeng mentala mejahi sintena kemawon ingkang ngalang-alangi pikajengipun, kanthi bengis ngrebut barang darbekipun tiyang sanes, malah tiyang sekeng.
Lah makaten patrapipun Prabu Herodes. Minangka Sang Nata praja mesthinipun kedah nenuntun bangsanipun tumuju dhateng gesang ingkang adil lan makmur, tentrem rahayu. Ananging kacariyosaken ing Kitab Suci sang prabu tumindak sawenang-wenang, adigang adigung, supados saben tiyang sami ajrih lan sumuyud dhateng piyambakipun. Kawontenan kados punika amargi sang prabu sampun ‘lupa diri’,mboten kengetan malih dhateng kuwajibanipun ingkang utami. Karana kuciwa awit Petrus ingkang medal saking pakunjaran mboten saged dipun panggihaken, lajeng Sang Prabu mejahi para tiyang ingkang sami jagi. Malah ngrampas rejekinipun tiyang Tirus lan Sidon. Lampahing gesang lan pamarintahanipun prasasat kados tiyang ingkang mabuk, ingkang mboten jelas arah tujuanipun, satemah para kawula namung dados obyek kangge ngladosi “nafsu”nipunSang Prabu piyambak. Kawontenaning masyarakat ingkang worsuh kedah dados kaprihatosan lan kawigatosan kita sadaya. Sampun ngantos kita namung rumaos kuciwa.
Sumangga sami ngengeti bilih gesanging manungsa kalebet kita sadaya sanes namung kangge ngremenaken dhiri pribadi kemawon, nanging supados tansah saged mbangun gesang saha lingkungan kanthi prayogi. Sumangga tansah ngendhaleni dhiri. Supados yen kita ngalami kuciwa sampun ngantos kita tumindak sawenang-wenang lan mitunani tiyang sanes. Sampun ngantos kita nggadhahi watak mentalan, nanging samiya nggadhahi watak welas asih. [AK]
“Watak mentalan mbilaeni, watak welas asih ngrejekeni.”


Selasa, 25 Juni 2013

Indahnya Peraturan Emas Itu

Bacaan : Matius 7 :  6, 12 – 14       
Pujian :
 KJ 406
Nats : “Segala sesuatu yang kamu kehendaki supaya orang perbuat kepadamu, perbuatlah demikian juga kepada mereka!” (ay. 12)
Ada falsafah yang berlaku di kalangan orang Jawa “Tepa slira lan aja njiwit yen ora gelem dijiwit!” Falsafah ini berlaku sejak nenek moyang walaupun sekarang sudah mulai menipis karena pengaruh perkembangan zaman. Namun tetap melekat pada hati setiap orang Jawa.
Kata-kata indah dan penuh makna tersebut seirama dengan ayat 12 bacaan kita hari ini yaitu segala sesuatu yang kita kehendaki supaya orang perbuat kepada kita, maka kita harus perbuat juga kepada mereka.Ungkapan Tuhan Yesus ini disampaikan dalam khotbah di bukit, merupakan “peraturan emas” atau “peraturan kencana”. Yesus bukan menciptakan peraturan baru tetapi mensahkan dan menegaskan peraturan yang tercantum dalam hukum Taurat.Pelaksanaannya diperlukan hati yang baru yang kita terima dalam pertemuan dengan Tuhan Yesus. Kekristenan membawa cerita tentang Tuhan Yesus, berita tentang kasih Allah di dalam Yesus Kristus. Kekristenan hadir untuk membawa perubahan dalam kehidupan menjadi yang kudus dalam kebenaran, kasih, ketaatan dan kesetiaan, serta menghormati sesama.
Berkaitan dengan peraturan emas tersebut, Tuhan Yesus juga memberi gambaran tentang pintu dan jalan sempit yang harus kita lalui. Maksud Yesus dalam perumpamaan tersebut bahwa dalam mengikut Yesus dan mentaati Dia bukan suatu hal yang mudah. Mengikut Yesus berarti penyangkalan diri, melalui penderitaan dan mengatasi kesulitan. Pintu gerbang keselamatanbegitu sesak dan jalan masuk kesejahteraan dan kebahagiaan begitu sempit. Namun pintu gerbang dan jalan masuk yang longgar ternyata menuju kepada kebinasaan.
Manakah yang hendak kita pilih, itu adalah hak kita. Jika kita mau dan sangat menginginkan keselamatan dan kesejahteraan itu, tentu kita akan sanggup melewati pintu gerbang dan jalan masuknya dengan kekuatan Allah. Amin. [Sri]
“Lupakan diri anda demi orang lain, maka orang lain tidak akan melupakan anda.” (Metanola Publishing)


Senin, 24 Juni 2013

Ojo Podho Ngadili

Waosan : Matius 7:1-5.
Pamuji : KPK 322:1,2
Nats : “Aja padha netepaké luputing wong, supaya kowé aja ditetepaké luputmu.” Kepriyé déné kowé weruh tatal kang ana ing mripaté sadulurmu, mangka glondhong kang ana ing mripatmu dhéwé, kowé kok ora weruh?” (ayat 1, 3)
Lumantar “Masmedia cetak ugi elektronika” (koran, majalah, lan TV) asring kita midhanget, maos, lan mirsani, bilih ing satunggiling acara TV. Contoipun, ing acara “Jakarta Lawyer”. Wonten ing mriku kathah tiyang pinter (intelektual) ingkang sami adu argumentasi, ngleresaken pamanggih utawi pikajengipun piyambak lan nglepataken pamanggih utawi pikajengipun tiyang sanes.
Ing kasunyatan gesang kita kirang langkung inggih semanten ugi, kados ingkang kaserat wonten nginggil kala wau. Sae salebeting bebrayan, padamelan, pangibadah, sesrawungan kalian tiyang sanes. Kita asring nglepataken utawi ningali kekiranganipun tiyang sanes. Upaminipun dhateng pendhita kita, diaken, pinisepuh, semah, anak, sedherek, lan sanesipun. Kita ngantos kesupen kekirangan lan kalepatan kita piyambak. Gusti Yesus ngendika ing Injil Matius 7:1 lan Matius 7:3 Gusti ngemutaken kita sedaya supados mboten gampil-gampil nglepataken lan ngadili tiyang sanes, ngleresaken dhiri kita piyambak. Gusti nggih paring pitedah bilih tiyang ingkang ngadili tumrap tiyang sanes inggih badhe dipun adili dening Gusti. Sumangga sepindhah malih kita sampun gampil-gampil nglepataken lan ngadili tiyang sanes malah ngeleresaken dhiri kita piyambak.Patrap remen ngadili tiyang sanes nebihaken kita saking tumindak asih tresna.Patrap punika badhe ndamel kita remen ngukum tiyang sanes; anak dipun ajar karana dipun adili lepat; semah (isteri) mboten dipun blanja karana dipun wawas lepat, lsp. Amin.  [DG]
“Pangadilan iku mung wewenange Gusti. Sing sapa dhemen ngadili luputing liyan iku ngrebut wewenange Gusti.”

Jumat, 21 Juni 2013

Kenikmatan Yang Mengecewakan

Bacaan : Matius 6: 19-23. 
Nyanyian :
 KJ 393
Nats : “Janganlah kamu mengumpulkan harta di bumi; di bumi ngengat dan karat merusakkannya dan pencuri membongkar serta mencurinya.Tetapi kumpulkanlah bagimu harta di sorga…” (ay. 19a, 20a)
Barang yang bagaimana yang umumnya dicari dan dibeli oleh orang pada umumnya, terutama yang punya cukup uang? Tentu adalah barang-barang yang baik, terjangkau harganya dan tahan lama. Daya tahan lama suatu barang menjadi salah satu pilihan penting dalam membeli barang, bahkan walaupun harga mahal atau agak mahal. Hanya orang yang uangnya tidak banyak yang tidak peduli pada daya tahan barang yang dibelinya.
Tentang “tahan lama” itulah yang menjadi perhatian ajaran Tuhan Yesus dalam bacaan kita ini kepada orang-orang Yahudi waktu itu. Tetapi bukan soal barang yang tahan lama yang menjadi perhatian utamanya, melainkan kenikmatannya. Kenikmatan harta benda di dunia tidaklah kekal, bahkan tidak tahan lama. Harta benda dunia hanya nikmat pada awalnya, kemudian lenyap, bahkan dalam waktu singkat.
Tuhan Yesus mengajarkan agar kita tidak mencari kenikmatan yang sifatnya sementara, yang tidak tahan lama. Dia mengajarkan agar kita berusaha mencari dan mendapatkan kebahagiaan yang tahan lama dan kekal. Sebab, kenikmatan yang sementara dan tidak tahan lama akan mudah mendatangkan kekecewaan. Kenikmatan atau kebahagiaan yang kekal membuat orang tentram dan damai selamanya, bahkan ketika harta benda dunianya hilang atau rusak.
Harta benda dunia itu sudah kita ketahui. Harta sorgawi adalah harta rohani kita, kemurahan, kebaikan. Perbuatan kita dengan harta benda dunia itu akan bisa menciptakan harta sorgawi di dalam hidup kita. Itu sangat dipengaruhi oleh mata kita. Jika kita memandang harta dunia itu adalah alat Tuhan bagi kita untuk menolong orang lain, maka harta dunia itu akan berubah menjadi harta sorgawi dalam hidup kita. Untuk itu kita perlu mengarahkan pandangan mata kita kepada orang-orang yang kekurangan dan menderita. Jika mata kita hanya mengarah kepada diri kita dan harta dunia itu, maka kekecewaan akan datang kita dan bahkan kita membuat orang lain kecewa. [ST]
Orang yang banyak mengumpulkan harta dunia, mengundang banyak kekecewaan.


Kamis, 20 Juni 2013

Ndedonga Lan Makarya

Waosan: Mateus 6:7-15.    
Pamuji : 
KPK no. 168:1,2,3.
Nats : “Dadi aja tiru-tiru wong iku, …” (ayat 8a).
Tiru-tiru punika rak nindakaken perkawis ingkang sami kaliyan ingkang katindakaken dening tiyang sanes. Tanpa sadar kita nate utawi malah asring tiru-tiru. Yen tiru-tiru ingkang sae, malah prayogi. Nanging yen kebablasen anggen kita tiru-tiru, kita badhe kecalan jati dhiri kita. Mboten prayogi yen kita mboten gadhah jati dhiri piyambak, sebab badhe kaombang-ambingaken dening kawontenan. Kita saged dados tiyang ingkang mboten asli, namung dados tiyang ‘foto kopi’an.
Mbolan-mbaleni tembung ingkang sami, kados mantra ingkang kaucapaken ‘pesihir’, punika sanes jaminan bilih Allah mirengaken pandonga kita. Mboten klentu lan mboten lepat yen kita wongsal-wangsul sowan ing ngarsanipun Allah kanthi panyuwunan ingkang sami. Gusti Yesus ngutus kita supados ndedonga makaping-kaping. Ananging Panjenenganipun nglepataken yen ndedonga kanthi ngucapaken tembung-tembung ingkang mboten tulus.
Donga ‘Rama Kawula’ saged dados patron(model) lan conto kangge pandonga kita. Prayogi yen isining pandonga kita punika: kita memuji Allah, ndedonga kangge pakaryanipun Allah, ndedonga kangge kabetahan kita sadinten-dinten, lan nyuwun pitulunganipun kangge perjuangan gesang kita ing saben dinten. Kita pitados bilih Allah saben dinten nyawisaken punapa kemawon ingkang dados kabetahan kita. Allah Sang Rama mboten namung Mahaagung lan Suci, ananging ugi Sarira ingkang kebak sih piwelas lan katresnan. Kita nglairaken raos urmat dhateng Asmanipun Allah kanthi nyebut Asmanipun klayan ati-ati, mboten sembrana. Yen kita matur, Karsa Paduka mugi kalampahana, mboten ateges kita pasrah nasib/takdir, ananging nyuwun supados karsanipun ingkang sampurna badhe kababaraken ing jagad. Saben tiyang pitados tansah berjuang nglawan panggodha lan Allah prajanji bilih pacoban punika mboten badhe nglangkungi kekiyatan kita (I Korinta 10:13). Gusti Yesus ngengetaken, yen kita nyuwun pangapunten dhatengAllah, kita perlu pitaken piyambak: Apa aku ya ngapura wong kang nindakake kaluputan marang aku? Amin. (Esha).
“Pandonga nuwuhaken pracaya, pracaya nuwuhaken katresnan, katresnan nuwuhaken paladosan, paladosan nuwuhaken katentreman.” (Ibu Teresa)


Rabu, 19 Juni 2013

Apa Kata Dunia ?

Bacaan : Kisah Para Rasul 10:1-16.
Nyanyian : KJ 153

Nats : “…. Apa yang dinyatakan halal oleh Allah, tidak boleh engkau nyatakan haram” (ayat 15)
Perikup yang kita baca hari ini memberikan kesaksian tentang ketaatan hidup Kornelius dan Petrus. Mereka berdua sama-sama hidup taat kepada Allah. Bedanya adalah Kornelius langsung mengerjakan apa yang dikatakan oleh Allah, tetapi Petrus masih ragu-ragu untuk melakukan apa yang dikatakan oleh Allah. Ketika Allah meminta Kornelius untuk segera pergi ke Yope, Kornelius langsung melaksanakan apa yang dikatakan Allah. Tetapi ketika Allah meminta Petrus menyembelih binatang berkaki empat, binatang menjalar, dan burung untuk dimakan karena Petrus lapar, Petrus tidak segera melakukan apa kata Tuhan, karena Petrus mengangapnya sebagai makanan haram seperti kata dunia. Kornelius dan Petrus, sama-sama hidup berkenan di hadapan Allah, tetapi Kornelius melakukan apa kata Tuhan, namun Petrus masih mempertimbangakan apa kata dunia.
Bagaimanakah dengan kehidupan kita? Apakah kita lebih mempertimbangkan apa kata dunia, dibandingkan dengan apa kata Tuhan? Apakah kita mau hidup seperti Kornelius ataukah Petrus? Ya, kadangkala apa kata dunia ini tampak lebih penting dibandingkan dengan apa kata Tuhan. Karena jika kita melanggar apa kata dunia, maka kita merasa mendapat hukuman langsung dari dunia ini. Tanpa kita sadari, bukankah ketika kita melakukan dengansungguh-sungguh apa yang Tuhan kehendaki, maka kita pun akan dapat menjalani aturan-aturan dunia ini sesuai dengan kehendak Tuhan. Apakah ada hal di dunia ini yang akan mencelakakan kita jika kita sudah hidup sungguh-sungguh sesuai dengan kehendak Tuhan?
Beberapa waktu yang lalu ada salah satu iklan dengan slogan: “Apa kata dunia?!”. Kalimat ini jelas menggambarkan bahwa anggapan orang di dunia ini terhadap apa yang kita lakukan menjadi penentu keputusan hidup kita. Tetapi apakah kita masih sepakat bahwa penentu keputusan hidup kita yang terpenting adalah apa kata dunia ? Ataukah penentunya adalah apa kata Tuhan ? [dee]
“Pekerjaan Alah yang dilakukan dengan cara Allah tidak akan kekurangan dukungan Allah” (Taylor)


Selasa, 18 Juni 2013

Apes Ning Begja

Waosan : Lelakone Para Rasul 9: 32 – 43. 
Pamuji:
 KPK 87 : 2
Nats : “…wong wadon iku akeh banget panggawene becik lan anggone dedana”. (Ay. 36)
Kadhang kala wonten brayat utawi tiyang Kristen ngalami apes sanget. Ngalami sakit silih gumantos, bapa, anak, ibu. Boten namung sakit, malah silih gumantos tilar donya ing wanci ingkang boten dangu, bapa lajeng kasusul ibu. Ingkang seda kasusul sakit ingkang katilar. Nalangsa sanget gesangipun. Tiyang sanes mastani apes sanget.
Nanging menawi katitipriksa, sejatosipun Gusti Allah boten negakaken putra-putranipun ingkang wonten ing bumi. Sok sintena kemawon, menawi gesangipun tansah sumendhe ing Gusti, Allah kalayan sih kamirahanipun mesthi tansah nyarirani wonten ing sedaya lampah lan kawontenaning pigesanganipun. Cekakipun “nadyan ta apes tetep mesthi slamet”, “saapes-apese wong sumende lan pracaya, mesthi isih begja.”
Lah makaten ingkang dipun alami dening Dorkas. Nadyan apes, ngalami pepejah, nanging Gusti Allah ngagem Petrus mujudaken kabegjan kagem wanita punika. Nadyan apes ngantos seda, dorkas saged kawungokaken gesang malih. Dorkas tansah nandukaken kabecikan lan katresnan dhateng tiyang sanes. Dorkas tansah sumendhe ing Gusti, masrahakensaranduning gesangipun dhumatengGusti Allah.Temahan, Dorkas saged dados sarananipun Allah kagem mujudaken lan martosaken kaluhuran, kawasesan lan katresnanipun Allah dhumateng manungsa.
Kagem tiyang ingkang kados mekaten, Gusti boten negakaken. Tumrap sakit lan apesipun Dorkas, Gusti boten mendel. Sih katresnan lan kawasesanipun nulungi lan ngluwari Dorkas saking kaprihatosan lan kaapesan. Sakitipun dipun luwari, nyawanipun dipun wangsulaken malih, lan raganipun dipun tangekaken malih. Bab kasaenanipun Dorkas punika ingkang kedah kita tuladhani. Kanthi gesang ingkang sae, sarujuk lan cundhuk kaliyan kersanipun Allah, kawilujengan ingkang sayektos saking Gusti Allah mesthi tansah kaparingaken dhateng kita sedaya. Amin. (GaSa)
“Angger pracaya lan sumende, tetep begja nadyan apes.”


Senin, 17 Juni 2013

Berbuat Lebih

Bacaan : Matius 5: 38-42. 
Nyanyian:
 KJ 393
Nats : “Dan siapa pun yang memaksa engkau berjalan sejauh satu mil, berjalanlah bersama dia sejauh dua mil.” (ayat 41)
Kalau kita perhatikan dan kita bandingkan semua ajaran Tuhan Yesus dengan ajaran agama-agama lain, kita akan menemukan bahwa ajaran-ajaran Tuhan Yesus sangat istimewa, mengagumkan, sangat luhur. Mari kita lihat bagian dari ajaran-Nya di bukit yang menjadi bacaan kita hari ini.
Orang cenderung melakukan atau memberikan sesuatu  kurang dari apa yang diperintahkan atau diminta oleh orang lain. Karena itu diajarkan, lakukanlah seperti yang diperintahkan dan berikanlah seperti apa yang dimintakan kepadamu. Inilah etika umum.
Tetapi Tuhan Yesus dalam bacaan kita mengajarkan kepada kita supaya kita memberikan lebih dari diminta, bahkan yang dituntut dari kita. “… mengingini bajumu, serahkanlah juga jubahmu!” Dia mengajarkan kepada kita supaya kita melakukan sesuatu lebih dari yang diperintahkan, bahkan dengan paksa, kepada kita. “…berjalan sejauh satu mil, berjalanlah … sejauh dua mil!”
Mengapa Tuhan Yesus mengajarkan kepada kita demikian? Sebab, Dia sendiri melakukan dan memberikan bagi kita juga selalu melebihi dari yang kita minta dan butuhkan. Coba ingat-ingat, yang dituntut adalah korban darah binatang, tetapi Dia memberikan korban darah-Nya sendiri, nyawa-Nya sendiri melalui penderitaan yang hebat. Dia bukan hanya membebaskan kita dari dosa, tetapi Dia memberikan hidup yang kekal dan tempat tinggal sejahtera bagi kita di sorga bersama Dia. Dan bukankah dalam kehidupan kita sehari-hari kita juga mengalami berkali-kali bahwa Tuhan memberikan berkat kepada kita lebih dari yang kita minta? Ya, di sinilah keluhuran budi dan kasih Tuhan Yesus kepada kita manusia.
Mari kita tunjukkan keluhuran budi dan kasih Tuhan itu dengan kita mau secara sukarela melakukan dan memberikan lebih dari diperintahkan dan diminta dari kita. Ini kita lakukan dan berikan bukan hanya kepada Tuhan, tetapi justru kepada sesama kita; kepada orang tua, anak, isteri, suami, teman, kenalan, dll. [ST]
“Melakukan dan memberikan yang terbaik bagi yang lemah menunjukkan kebaikan Tuhan sendiri.”


Jumat, 14 Juni 2013

Saulus Apa Paulus ?

Waosan: L. Para Rasul 9: 1-9.
Pamuji: 
KPK 91
Nats : “Saulus, Saulus,yagene sira nganiaya marang Ingsun?”  (Ay. 4)
Sampun satunggal semester menika Pradataning Pasamuwan (Majelis Pasamuwan) dalah pengurus Badan Pembantu Majelis Jemaat (BPMJ) daur enggal sampun ngayahi pakaryan ing kebon angguripun Gusti. Kados pundi raosipun ndherek lelados ing kebon angguripun Gusti? Kados pundi warga pasamuwan anggenipun nyengkuyung bot repoting peladosan ing kebon angguripun Gusti? Biasa-biasakemawon? Menapa luar biasa krana wonten pengalaman enggal? Menapa wonten ingkang sampun nglokro semangatipun? Semangat kemawon mboten cekap dados sanguning peladosan ing pasamuwan. Ingkang dipun betahaken inggih menika tansah sinau lelados lan nunggil kaliyan Gusti.
Semangat ingkang makantar-kantar ugi wonten ing dhirinipun Saulus. Tetales raos sengid, Saulus kebak ing pangancam-ancam sarta pangingit-igit badhe numpes pendherekipun Gusti Yesus. Legalitas(pengesahan) lantaran layang panguwaos nindakaken semangatipun menika ugi sampun jangkep. Kanthimodal ingkang sampun jangkep Saulus tumuju dhateng kitha Damsyik,papan pusat panggenanipun para pendherekipun Gusti makempal. Ananging sedaya sangu inggih menika semangat lan panguwaos menika ambyar malah lebur nalika Saulus dipun panggihi dening Gusti Yesus.
Para peladosing pasamuwan, Pendeta, Penatua, Diaken,Guru Injil, pengurus komisi, panitia lan ugi pengurus KRW menika sanes Saulus, ananging Paulus. Kita sedaya sampun pitados dhumateng Gusti Yesus.Kita pinaringansemangatlan kuwaos lelados ing kebon angguripun Gusti Yesus sanes kanggembubrahi kebon angguripun Gusti Yesus. Kita katetepaken ngrimati angguripun Gusti menikakanthi telaten, sabar lan tekun. Ananging menapa ingkang sampun kita tindakaken?Sampun ngantos kados Saulus ingkang ngobrak-abrik! Kita mawang dhiri Paulus.Ananging yen nggadahi semangat kados “Saulus”,kita kedah mratobat awit Gusti boten badhe kendel lan mendel menawi sariranipun, pasamuwan, dipun aniaya. Menawi wonten ingkang nganiaya, Gusti Yesus Sang Sesirahing pasamuwan pribadya ingkang badhe mbelani. Amin. (to2k)
“Kanthi toh nyawa Gusti Yesus mbelani sadaya mendanipun.”


Kamis, 13 Juni 2013

Karya Tuhan Dalam Kesunyian

Bacaan : Kis. 8:26-40.
Pujian : KJ 364

Nats : “Kemudian berkatalah seorang malaikat Tuhan kepada Filipus, katanya: “Bangunlah dan berangkatlah ke sebelah selatan, menurut jalan yang turun dari Yerusalem ke Gaza.” Jalan itu jalan yang sunyi. (Ay. 26)
Setiap kita diberi tugas rata-rata akan senang kalau tugas itu di tempat yang sudah cukup ramai. Contohnya, seorang yang baru lulus tes menjadi PNS pasti akan senang kalau ditempatkan di tempat yang sudah ramai dan daerah tersebut sudah cukup maju.
Saya yakin yang dialami Filipus juga tidak jauh berbeda dengan apa yang di sampaikan di atas. Ketika malaikat Tuhan memerintahkannya pergi ke sebuah tempat di mana jalan tersebut adalah jalan yang sunyi, pasti dalam hati Filipus juga sempat terjadi pergumulan: ‘kenapa menyuruh saja kok ya di jalan yang sunyi, apa tidak ada tempat lain?’ Ya, kalau sampai seperti itu ‘kan namaya masih manusiawi. Tetapi di dalam Allkitab tidak diceritakan bahwa Filipus mengeluh dan bersungut-sungut. Karena ketaatannya, justru di situlah akhirnya Filipus dipertemukan dengan seorang yang cukup terhormat, bendahara kerajaan Etiopia, bahkan diberi kesempatan duduk di sampingnya, mengajar Firman Tuhan sekaligus membabtiskan petinggi kerajaan tersebut. Tidak hanya itu, bahkan Roh Tuhan melarikan Filipus setelah mereka  keluar dari air, sehingga orang Etiopia itu tak melihatnya lagi. Kejadian tersebut pasti sedikit banyak juga membuat sida-sida itu takjub akan kuasa Tuhan melalui apa yang dilakukan Filipus.
Kalau saat ini kita sedang dalam keadaan galau karena harus menjalankan tugas di tempat-tempat yang tidak kita sukai, mungkin Tuhan sedang merencanakan sesuatu yang indah yang kita tidak tahu. Jangan kecewa! Biarlah Firman Tuhan di atas bisa menginspirasi kita. Di manapun kita berada, kita bisa melakukan dan mengalami karya Tuhan. Jalani saja kehidupan kita, di manapun, dengan ketulusan hati dan kesetiaan kepadaNya. (HB)
“Kebahagiaan adalah buah dari kesetiaan dan ketulusan hati”


Rabu, 12 Juni 2013

Nindakaken Pakaryan Adi

Waosan :  Mateus 5 : 17 – 20.
Pamuji  : KPK 165 : 1, 3

Nats : “Nanging sing sapa nindakake lan mulangake kabeh pepakoning Toret, iku bakal oleh papan kang dhuwur ana ing Kratoning Swarga.” (Ay. 19b)
Ingkang dipun wastani padamelan punika mawarni-warni macemipun. Sae punika dados tani, guru, sopir, polisi, wiraswasta, tukang, buruh, lsp. Sedaya padamelan punika mbetahaken tanggel jawab. Boten wonten padamelan ingkang awrat menawi dipun tindakaken kanthi manah ingkang kebak kabingahan. Sedaya padamelan menawi dipun tampi sarana saos sokur tamtu badhe nuwuhaken berkah saking Gusti Allah. Karana padamelan punapa kemawon ingkang kita tindakaken sejatosipun wujud timbalanipun Gusti dhateng kita.
Mekaten ing satengahing pasamuwan, kita sadayanggadhahi tugas lan tanggel jawab. Kita ingkang lenggah ing kemajelisan dipun pitados ngrigenaken pasamuwan kanthi sae. Anggen kita lelados, kita tindakaken kanthi tulus lan semangat. Kita ingkang dados warga, tansah mbangun turut punapa ingkang dados program lan tata pranataning pasamuwan. Kita purun makarya sesarengan kangge mbangun kemajenganipun pasamuwan.
Gusti Yesus dhawuh bilih rawuhipun ing donya saperlu nyampurnakaken punapa ingkang dados angger-anggering Toret. Panjenenganipun ngengetaken sintena kemawon ingkang nerak angger-angger Toret bakal kaganjar paukuman. Ananging sintena ingkang netepi angger-angger punika, bakal pinaringan gesang langgeng ing kratoning Allah. Saking pangandikanipun punika, Gusti Yesus ngersakaken para sakabatipun tansah lumampah ing marginipun Gusti.
Saben wekdal Gusti Allah nenuntun lampah gesang kita. Lumantar pakaryan kita piyambak-piyambak, Gusti paring pangrimatan saha kacekapan berkah. Pramila mangga kita makarya sarana manah ingkang tulus tresna. Sedaya pakaryan ingkang kita tindakaken boten kangge nyekapi gesang kita kemawon, nanging saged ugi nyekapi kabetahan sesami kita. Nindakaken pakaryan adi punika ingkang kita jagi selamining gesang kita. Kados dene kita setya tuhu netepi angger-anggeripun Gusti salamining gesang kita. Mugi Gusti paring kakiyatan saha kawicaksanan anggen kita makarya sadinten-dinten. Amin. (AR).
“Katresnan dados dhasar pakaryan adi.”


Selasa, 11 Juni 2013

Anugerah Keselamatan Itu Nyata

Bacaan : Kisah para rasul  8 :  1 – 13
Pujian : KJ 392

Nats : “Tetapi sekarang mereka percaya kepada Filipus yang memberitakan Injil tentang Kerajaan Allah dan tentang nama Yesus Kristus, dan mereka memberi diri mereka dibaptis, baik laki-laki maupun perempuan”. (Ayat 12)
Pembunuhan Stefanus menjadi tanda mulainya aksi penindasan dan pembunuhan kepada orang percaya secara menyeluruh. Sehingga, mereka menyebar keluar dari Yerusalem. Demikian juga dengan Filipus salah seorang murid Yesus, pergi ke salah satu kota di Samaria. Filipus mulai mengabarkan injil di antara orang Samaria (non-Yahudi). Sebelumnya injil hanya untuk orang Yahudi saja.
Usaha Filipus mengabarkan Injil mengalami kemajuan di Samaria. Banyak orang Samaria menjadi percaya kepada Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat. Banyak orang Samaria disembuhkan dari sakit dan dilepaskan dari kuasa jahat dengan mujizat-mujizat. Dengan kuasa Tuhan mereka memberikan diri untuk dibaptis oleh Filipus, sebagai tanda pertobatan dari kehidupan yang gelap menuju kehidupan dalam terang Kristus.
Setelah pertobatan di Samaria tersebut Petrus dan Yohanes tiba di Samaria dan berdoa supaya mereka semua beroleh Roh Kudus dan mereka menerimaNya. Ini membuktikan bahwa mereka turut ambil bagian dalam Kristus dan persekutuan orang percaya. Simon, tukang sihir, juga menjadi percaya dan senantiasa bersama Filipus. Namum menurut pengamatan Petrus, Simon tidak mempunyai kepercayaan yang benar, mungkin menjadi yakin akan kekuasaan Yesus hanya waktu ia melihat mujizat-mujizat yang diadakan dalam nama Yesus. Sikap dan perilaku Simon ini tidak disertai ketulusan dan kesetiaan kepada Tuhan Yesus, tidak ada rasa syukur atas karunia keselamatan yang diberikanNya. Hal ini terjadi rupanya karena belum sepenuhnya mempunyai pemahaman tentang Injil dan Tuhan Yesus.
Anugerah keselamatan telah diberikan kepada orang-orang Samaria, kegelapan telah lenyap dan terang Kristus telah datang. Mari kita perteguh memegangi anugerah keselamatan Allah dalam hidup kita dengan meningkatkan pemahaman dan kesetiaan kita kepadaNya. Amin. [Sri]
“Orang yang memahami Allah dengan kasih sayangNya, akan tunduk kepadaNya dengan sukarela.”


Senin, 10 Juni 2013

Donga Istimewa

Waosan : L. Para Rasul 7: 44-8: 1a.         
Pamuji : 
KPK 190
Nats : “Stéfanus nuli jèngkèng, sarta nguwuh klawan sora: “Dhuh Gusti, mugi sampun nempahaken kalepataning tiyang menika dhateng piyambakipun!” (Ay. 60)
Menapa panjenengan sampun nate ndongakaken kanthi trusing manah tiyang ingkang merugikan utawi nyakiti lan sengid dhateng panjenengan supados dipun ampunten dening Allah?
Pandonganipun Stefanus menika memper kaliyan pandonganipun Gusti Yesus nalika kasalib (23: 34). Rupinipun Stefanus nampi cariyos bab pandonganipun Gusti Yesus ing kajeng salib menika saking para rasul. Pandonganipun Gusti Yesus nalika semanten, ingkang nyuwunaken pangapunten kagem tiyang-tiyang ingkang nganiaya Panjenenganipun, saestu istimewa. Istimewanipun menika karana pandonga menika nuwuhaken pitakenan sinten ingkang saged nindakaken, kejawi Gusti Yesus piyambak? Kados-kados mokal manungsa limrah saged ndedonga mekatan.
Nanging saking cariyos menika, jebul Stefanus manungsa limrah menika saged nindakaken dongaistimewa menika. Kados pundi marginipun Stefanus saged ndedonga makaten? Kacriyos, nalika Pradata Agama lan tiyang kathah sami ngamukdhatengStefanus, piyambakipun mboten ningali pangamuking tiyang-tiyang menika. Ingkang dipun sawang dening Stefanus nggih menika kaluhuranipun Gusti Yesus ing sisih tengenipun Allah Sang Rama.
Cariyos lelampahanipun matir (tiyang ingkang seda ngukuhi kapitadosanipun) Kristen wiwitan menika nelakaken lan memulang kita bilih: menawi kita saestu saged ningali kaluhuranipun Gusti, kita badhe saged tumindak luhur. “Ningali” ing ngriki tegesipun pitados lan ngraosaken (menghayati)  kaluhuranipun Gusti. Kaluhuranipun Gusti menika mboten namung kaluhuraning asma lan kuwaosipun Gusti, nanging ugi kaluhuraning budi lan sihipun Gusti dhateng jagad.
Sumangga kita terus nyinau lan ngraos-raosaken ngantos salebeting manah kita bab kaluhuraning piwucal, kaluhuraning budi lan sih katresnanipun Gusti kita Yesus Kristus dhateng jagad saisinipun, mboten namung dhateng kita piyambak. Linuhurna tansah asmanipun Gusti karana budi luhur kita.[ST]
“Budi luhur nebihaken tumindak nistha.”


Minggu, 09 Juni 2013

Saling Menguatkan

Bacaan : Lukas 7 : 11–17.  
Pujian: 
KJ 352
Nats : “… ketika Tuhan melihat janda itu,tergeraklah hatiNya oleh belas kasihan, … “Jangan menangis!”(Ay. 13)
Memiliki anak adalah impian setiap berumah-tangga,sebab kehadirannya adalah pelengkap kebahagiaan rumah-tangga.Mendengar tangisan dan tawa,melihat senyuman dan pertumbuhan anak-anakmemberikan sentuhan rasa tersendiri bagi orangtuanya.Anak bukan hanya penerus keluarga, dia adalah masa depan,jaminan bagi orangtua untuk menyandarkan diri ketikasudah tua dan sakit-sakitan.
Perjumpaan Yesus dengan rombongan pelayat yang hendak menguburkan seorang anak muda, anak tunggal seorang janda,menjadi gambaran yang jelas tentang arti kehadiran anak dalam hidup orangtuanya.Tentu kita bertanya-tanya:Bagaimana perasaan hati ibu yang ditinggal mati anak laki-laki satu-satunya?Anak yang sangat dikasihinya,yang memberinya harapan masa depan dan mungkin menumbuhkan semangat baginya untuk berjuang dan bertahan dalam kerasnya arus kehidupan.Tapi sekaranganak itu telah mati.
Mungkin ibuitu merasa bahwa hidupnya telah kehilangan makna,menjadi hampa karena perjuangannya selama ini sia-sia.Yesus memahami pergumulan batin yang tak terucapkan oleh kata-kata.Ia yang tergerak oleh belas kasihan,membangkitkan kembali sang anak. Yesus tahu bahwa kebangkitan sang anak akan menumbuhkan kembali asa yang hilang.Hidup menjadi lebih bergairah,membuat sang ibu bangkit kembali untuk merenda harapan masa depannya bersama anak kekasihnya itu.
Mungkin kita sering merasa kehilangan semangat untuk menjalani kehidupan,ketika seseorang yang kita kasihi pergi meninggalkan kita untuk selama-lamanya.Namun kita patut bersyukur karena Yesus tidak pernah membiarkan kita tinggal dalam keterpurukan.Melalui para saudara seiman,Dia datang untuk mengulurkan tanganNya,membangkitkan kembali semangat yang patah.Sungguh amat berbahagia apabila di antara saudara seiman dapat saling menguatkan dengan cara memberikan penghiburan yang mampu menumbuhkan kekuatan dan semangat kepada saudaranya yang berduka sebagaimana yang dilakukan Yesus kepada seorang janda yang kehilangan anak yang dikasihinya.Amin. [DK]
Teman bisa membuatmu tertawa, sahabat bisa membuatmu bergembira, namun yang tulus mencintailah yang mampu membuatmu hidup.”


Sabtu, 08 Juni 2013

Mapan Ing Negari Katresnan

Waosan : Markus 14:1-9.     
Pamuji :
 KPK 99
Nats : “Wong wadon iki wis nglakoni apa mesthiné, yakuwi nyawisaké badan-Ku sadurungé kakubur.” Asring kita mirengaken tiyang nembe nesu lajeng tembungipun “wong sabar kuwi ana watese, kowe wis ora kena disabari meneh”. Pemanggihipun bilih sabar menika wonten garis watesipun. Boten namung kasabaran ingkang dipun watesi. Nanging katresnan asring ugi dipun watesi. Ingkang yektos, katresnan ingkang sejatos punika boten wonten watesipun.
Kados tumindakipun tiyang estri ing waosan Kitab Suci menika, anggenipun caos pakurmatan ingkang boten winates dhateng Gusti Yesus. Piyambakipun ngagem lisah narwastu regi 300 dinar (sami kaliyan gaji buruh setahun. Wooww…). Cobi, manawi kita pribadi ngempal kaliyan Gusti Yesus rikala semanten, kadospundi pemanggih kita dhateng wanita kasebat. Menapa ugi nglepataken tiyang estri menika:pemborosan,  pakarti nglaha, mastani pakarti ngebrèh? Dhuwité kena diwènèhaké wong-wong miskin? Malah menapa kados Yudas ingkang sanget reaktif (gregeten) dhateng wanita kala wau?
Cariyos tiyang estri menika sanes kapinujon, nanging wanita menika pancen sampun mlebet ing garis rancanganipun Gusti Allah. Malah para siswa ingkang terus cecaketan kaliyan Gusti Yesus, lepat saking rencangan ageng bilih Kristus sampun celak kaliyan salib-Ipun. Eman sanget, nadyan caket nanging boten tumut ing rancangan-Ipun.
Manawi kita nggadhahi kayekten bilih Kristus seda kangge kita, mesthi kemawon pisungsung kita ingkang ageng sanget boten wonten kertaajinipun (reginipun). Kita boten perlu ajrih mlebet dhateng juranging kemlaratan awit pisungsung kita dhateng Gusti Yesus.
Menapa kita estu sampun lumebet wonten salebeting garis rancangan kersanipun Gusti Allah, kanthi misungsungaken gadhahan kita ingkang awis piyambak? Pisungsung menapa ingkang awis piyambak ingkang kita gadhahi? Inggih menika gesang kita. Sampun ngantos kita rumaos caket Gusti Yesus, nanging mapan kita ing sajawining kraton. Mangga sami metani pribadi kita piyambak. [masto]
“Katresnan menika boten wonten watesipun lan boten wonten ukuranipun”


Jumat, 07 Juni 2013

Makna Sejarah

Bacaan: Kisah Para Rasul 7: 17-29. 
Nyanyian : 
KJ 427
Nats : “Raja itu mempergunakan tipu daya terhadap bangsa kita dan menganiaya nenek moyang kita serta menyuruh membuang bayi mereka, supaya bangsa kita itu jangan berkembang.” (Ayat 19)
Hanya sedikit orang yang suka mempelajari sejarah. Sedikit pula yang tertarik menulis sejarah. Sebab, di dalam mempelajari sejarah orang tidak bisa menghindar dari pekerjaan menghafal. Banyak yang harus dihafalkan, di antaranya: nama, karakter dan perbuatan orang-orang, tempat, waktu (tahun, bulan bahkan hari), peristiwa yang terjadi.
Saya pernah menulis riwayat perjalanan hidup saya, mulai lahir sampai tugas pelayanan saya di Tanzania, Afrika. Saya pikir itu akan bermanfaat bagi anak-cucu saya kelak atau bahkan orang lain. Tetapi, sayangnya tulisan di dalam laptop saya itu hilangkarena laptopnya dicuri maling.
Ketika menghadapi tuduhan pelecehan bangsa dan Bait Suci, Stefanus menceritakan sejarah bangsa Israel. Dia menceritakan bangsa itu sejak awal mula terbentuk bangsa pilihan Allah itu. Dia mengungkapkan pemanggilan Allah terhadap Abraham, Ishak, Yakob, para leluhur mereka, pergulatan mereka sampai di tanah Mesir, sepak terjang Musa, sampai pada pembunuhan Tuhan Yesus. Yang sangat penting diungkapkan oleh Stefanus dari sejarah itu adalah sikap dan perbuatan bangsanya itu sendiri. Dengan pengungkapan sejarah itu, Stefanus mengingatkan dan menegur anggota Mahkamah Agama dan orang banyak yang menghakiminya. Mereka diingatkan kembali kepada karya dan kehendak Allah yang menuntun mereka, walaupun ternyata mereka menanggapinya dengan geram.
Dari sejarah kita bisa mengetahui dasar dan tujuan awal dari segala sesuatu yang terjadi kemudian. Kita bisa mengetahui apakah yang kita lakukan dan yang terjadi sekarang sesuai dengan dasar dan tujuan awal itu. Kita bisa menyadari sejauh mana visi dan misi kita menjadi kenyataan. Dari sejarah kita bisa belajar menjadi lebih bijaksana, mendapatkan hikmah darinya.
Karena itu, marilah kita berusaha menulis perjalanan hidup kita (pribadi, keluarga, gereja), sehingga dapat menjadi pelajaran kelak bagi anak-cucu kita. Kita mempelajari dan menceritakan sejarah keluarga, gereja dan bangsa kita kepada mereka. [ST]
“Sejarah adalah filosofi yang berdasarkan keteladanan.” (Dionysius)


Rabu, 05 Juni 2013

Mau Tauuu Aja

Bacaan : Markus 13: 24 – 32. 
Nyanyian: 
KJ 413
Nats : “Tetapi tentang hari atau saat itu tidak seorang pun yang    tahu, malaikat-malaikat di sorga tidak, dan Anak pun tidak, hanya Bapa saja.” (ayat 32)
Seorang anak berusia 7 tahun memiliki trauma kecil karena nenek yang sangat dekat dengannya meninggal dunia tepat di hari ulang tahun si anak. Suatu ketika tiba-tiba anak itu bertanya kepada ibunya:Bu, ulang tahunku tanggal 20 Maret 2006 ya, terus “uti” meninggal 20 Maret 2009 ya. Berarti aku meninggalnya nanti 20 Maret tahun berapa ya bu?
Mungkin pertanyaan ini terdengar menggelikan atau bahkan menyedihkan bagi kita. Namun ini adalah gambaran bahwa manusia kadang kala ingin mengetahui segala sesuatu itu serba pasti. Sama saja dengan tanda-tanda akhir zaman yang sering diramalkan oleh banyak orang. Terakhir, 12-12-12 menjadi tanggal yang diprediksi menjadi akhir dari kehidupan di dunia ini. Tetapi sekarang 05-06-13 kita masih diberikan kekuatan oleh Allah untuk melanjutkan perjuangan kehidupan kita.
Ya, pikiran manusia itu kadang-kadang terlampau usil. Ingin serba tahu, bahkan hal-hal yang menjadi wewenang Tuhan, manusia pun ingin tahu, misalnya kapan pastinya Tuhan Yesus datang ke dua kali. Karena manusia itu sering mau tauuuu aja urusan Tuhan, sampai kadang lupa, bahwa Tuhan Yesus sudah menegaskan bahwa kedatangan Anak Manusia itu tidak seorang pun yang mengetahuinya. Bahkan para malaikat pun tidak mengetahui kapan waktu yang ditetapkan oleh Sang Bapa tentang kedatangan Anak Manusia.
Sebenarnya ini adalah hal yang tidak rumit. Menjadi rumit karena manusia ingin mencampuri kehendak Allah. Akan menjadi mudah jika kita menjalani saja kehidupan ini dengan bekal kekuatan dan hikmat dari Allah yang pasti memampukan kita mengerjakan kehidupan ini. Persoalannya adalah, apakah kita bersedia mengisi kehidupan ini senantiasa sesuai dengan yang Allah mau? [dee]
Mengetahui kehendak Allah adalah hikmat terbesar, menemukan kehendak Allah adalah penemuan terbesar, dan melakukan kehendak Allah adalah prestasi terbesar.


Selasa, 04 Juni 2013

Ati-Ati Lan Waspada

Waosan : Markus 13: 14 – 23                       
Pamuji : 
KPK 101
Nats : “Sing padha waspada! Kabèh mau wis Dakkandhakaké marang kowé sadurungé kelakon.” (Ay. 23)
Gesangipun manungsa ing jagad punika saged kagambaraken kadosdene tiyang ingkang saweg lelampahan tumuju dhateng satunggaling panggenan. Ing satengahing margi saged kemawon wonten sandhungan, pepalang, lsp. ingkang dadosaken tiyang kesandhung lan dhawah. Margi ingkang wonten ing jagad punika ugi boten namung satunggal, mila ugi saged kemawon tiyang lajeng kesasar, matemah boten dumugi dhateng papan panggenan ingkang katuju. Pramila saking punika perlu ngatos-atos, supados boten kesandhung, dhawah, lan kesasar.
Inggih mekaten ing babagan gesang karohanen, ing wekasaning jaman punika :
1.     badhe tuwuh lan wonten pangrisak ingkang ambeksiya, ingkang nindakaken punapa ingkang boten samesthenipun (14)
2.     badhe wonten kasangsaran ingkang ageng, ingkang dereng nate kelampahan sadangunipun punika, lan boten badhe kalampahan ing mangsa-mangsa salejengipun (19)
3.     badhe tuwuh lan wonten Kristus-Kristus lan nabi-nabi palsu, ingkang ngawontenaken pratandha lan mukjijat-mukjijat, kanthi tujuan nasaraken para pilihanipun Gusti (21-22).
Kita saos sokur dene ing kawontenan ingkang kados mekaten Gusti kersa ngagem kita dados sarana ngungkret wekdal (20). Pramila saking punika, kita kedah ngatos-atos kanthi tansah :
§  tetep ngadeg jejeg ing paugeraning gesang kita, nenggih Sang Kristus Yesus,
§  tansah tegen ing pandonga,
§  boten gampil kelu dhateng obyaking jagad,
§  nindakaken sedaya prekawis kanthi tembung lan tumindak ing dalem Asmanipun Gusti Yesus, klayan saos sokur (Kol 3 : 17).
Klayan mekaten kita badhe saged tansah kraos ayem lan tentrem ing sadhengah prakawis. Amin. [SS]
“Sabeja-bejane sing lali, luwih beja sing eling lan waspada.”


Senin, 03 Juni 2013

Erat Hebat

Bacaan : Kisah Para Rasul 5:12-26.
Pujian : KJ 448

Nats : “Semua orang percaya selalu berkumpul di Serambi Salomo dalam persekutuan yang erat.” (Ayat 12b)
Banyak orang tahu falsafah bahasa Jawa yang sangat terkenal “rukun agawe santosa, crah agawe bubrah”atau “bersatu kita teguh, bercerai kita runtuh.” Semuanya menyakui bahwa falsafah ini sangat penting dalam kehidupan bersama, baik sebagai keluarga, gereja maupun bangsa. Tetapi sayangnya falsafah ini sering kali hanya jadi slogan saja. Mungkin ini disebabkan karena hasilnya belum benar-benar dirasakan dan karena egosentrisme setiap orang.
Para rasul Tuhan beserta semua orang percaya yang mula-mula itu benar-benar mewujudkan falsafah ini. Mereka bersama-sama hidup dalam “persekutuan yang erat.” Mereka bukan hanya berkumpul untuk bersama-sama beribadah dan memuliakan Tuhan dengaan kompak. Mereka benar-benar saling memperhatikan, mendukung dan menguatkan satu sama lain. Kalau ada salah satu saja dari mereka mengalami masalah,tidak akan dibiarkan, pasti diperhatikan dan ditolong. Perhatian, dukungan dan penguatan satu sama lain itu mereka lakukan dalam penghayatan akan kehendak, kasih dan kuasa Tuhan. Jemaat perdana itu benar-benar “santosa.”
Persekutuan mereka yang erat itu mendatangkan kekuatan kuasa Allah yang luar biasa. Para rasul itu ditangkap dan dipenjarakan oleh Mahkamah Agama. Tetapi dilepaskan oleh Allah dengan cara yang luar biasa ajaib. Dan mereka tidak takut melanjutkan kegiatan yang membuat mereka telah dipenjarakan. Mereka terus memberitakan kehendak, karya, kuasa dan kasih Allah di dalam Tuhan Yesus kepada semua orang bahkan di Bait Allah, di tempat kekuasaan Makhkamah Agama itu.
Rupanya orang-orang percaya itu mendukung dengan sangat kuat para rasul dalam melaksanakan pekerjaan Allah itu. Mereka mestinya bersama-sama senantiasa mendoakan para pelayan Allah itu, lebih-lebih ketika mereka berada di dalam penjara. Bagaimana dengan kita? Bagaimana persekutuan kita? Apa yang saudara lakukan? [ST]
“Persekutuan yang terbentuk dari hati yang murni tidak dapat dipecah oleh penderitaan.”